vrijdag 7 augustus 2015

Kubb spelregels

Telkens als we kubb gaan spelen is er weer de vraag, hoe ging het ook al weer. Niet dat het een moeilijk spel is, we spelen het te weinig. Dus vandaar dat ik hier, vooral voor mezelf & man, even de regels en spelverloop plaats.
Mocht je ontdekken dat ik het niet bij het rechte eind heb, laat het me vooral weten :)

We hebben ons Kubb spel gekocht in Zweden. maar is ook in Nederland te krijgen

In de Kubb tas zitten:
  • 1 koning
  • 10 torens
  • 6 werpstokken
  • 4 hoekpaaljes (soms 6)

Als eerste zet je het Kubb veld uit:
  • 5 meter bij 8 meter, de hoekpaaltjes markeren de 4 hoeken, (soms zitten er 6 hoekpaaltjes in, dan kun je ook nog de middenlijn markeren)
  • op de 2 korte 5 meter kanten, de basislijn, worden op iedere basislijn 5 torens geplaatst, de 5 torens staan ong. een meter van elkaar
  • de koning staat in het midden op de middenlijn
  • de teams staan tijdens het gooien achter de basislijn (het andere team kan tijdens het spel beter naast het veld staan, ivm rondvliegende werpstokken ;))
  • Het team dat zijn werpstok het dichts bij de koning kan gooien zonder die te raken mag het spel beginnen
Het veld staat klaar en is bepaald welk team mag beginnen en dan?:
  • Team Geel mag beginnen en gooit onderhands (niet helicopteren, mag wel molenwieken) een voor een de werpstokken op de torens van de tegenstander.
  • Torens die omvallen worden ridders
  • Als alle 6 de werpstokken op zijn, is het andere team aan de beurt
  • Team Blauw begint met de omgegooide torens die daardoor ridders worden in het vak van team Geel te gooien, dat is het gebied tussen de koning en de torens die team Blauw moet omgooien. Team Geel zet ze overeind, kantelend de ene of de andere kant op.
  • Per ridder krijg je 2 gooipogingen, lukt dat niet dan mag team Blauw de ridder in het veld plaatsen waar het wil, als het maar op zijn minst een werpstok afstand van de koning is.
  • Team Blauw begint met gooien en moet eerst de ridders in hun vak omgooien voor ze torens mogen omgooien.
  • Als alle 6 de werpstokken gegooid zijn, worden de omgegooide ridders (en torens) weer ridders die in het vak van team Blauw komen en Team Geel als eerste om moeten gooien.
  • Als niet alle ridders omgegooid zijn door het gooiende team, mag het andere team de basislijn verplaatsen naar de ridder die het dicht bij de koning is.
  • Mochten alle om te gooien ridders en torens om zijn, dan mag je, als je op zijn minst nog 2 werpstokken hebt, vanaf de originele basislijn gegooid worden naar de koning
Dus:
  • Geel gooien, tot werpstokken op zijn
  • Blauw omgegooide torens en ridders gooien in het vak achter de koning
  • Blauw gooien, eerst ridders, dan torens, werpen tot werpstokken op zijn
  • Geel gooien, eerste ridders, dan torens,mochten er nog ridders in het veld voor de koning staan, dan wordt de basislijn verplaatst naar de ridder die het dichts bij de koning staat 
  • enz enz
  • alle ridders en torens om, dan mag de koning omgegooid worden, mits minstens 2 werpstokken in bezit.
Wat als?
  • Ridder buiten het veld; nieuwe gooipoging, je hebt er 2 per ridder die je gooit
  • Ridder op de lijn, 50% in het veld, dan overeind zetten in het veld.
  • Iedereen moet gooien, je mag geen aparte werper hebben en een aparte riddergooier
  • Toren gaat om maar er staan nog ridder: toren weer overeind zetten, telde niet
  • Koning omver terwijl er nog torens en ridders staan, verliest het team dat de koning omgooide
Hoop dat het zo duidelijk is :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten